OŚWIADCZENIE
Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Anuluj.
Wpisz szukaną frazę w wyszukiwarce
Opcje szukania zaawansowanego
Przejdź do widoku z pełnym opisem
Wpisz szukaną frazę w opisie
Kliknij, aby zobaczyć rodzaje opakowań
Spis treści, kliknij w wybrany link, aby przejść do wybranej podstrony
Zobacz opis leku w portalu Leksykon.com.pl

mmm... Cookies

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek.
Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć siętu.
Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.
Dzieci mogą uczyć się sposobów jak znacząco zredukować ilość spożywanej soli
2018-07-18 | Aktualności
Dzieci mogą uczyć się sposobów jak znacząco zredukować ilość spożywanej soli

Nadmierne spożycie soli w dzieciństwie przekłada się na wystąpienie czynników ryzyka choroby sercowo - naczyniowej; jak do tej pory efektywność strategii bazujących na edukacji i modelach zachowania, które mają na celu zmniejszyć używanie soli wśród dzieci, nie została w pełni przebadana. W nowym badaniu opublikowanym w magazynie Journal of Nutrition Education and Behaviour odkryto, że program edukacyjny umieszczony na stronie internetowej przyczynił się do poszerzenia wiedzy na temat soli, wzmocnienia poczucia skuteczności własnego działania oraz poprawy wzorców zachowania wśród dzieci w wieku od 7 do 10 lat.

 

"Spożywanie solonych pokarmów w młodym wieku zwiększa preferencje smakowe dla żywności bogatej w sól, co może prowadzić do wyższej konsumpcji soli w ciągu całego życia," twierdzi główny autor dr Carley Grimes z Instytutu Aktywności Fizycznej i Żywienia Uniwersytetu Deakin w Autralii. "Zmiana składu produktów spożywczych na te mniej solone jest integralną częścią wysiłków w skali całej populacji odnoszących się do redukcji soli, jednak strategie behawioralne, takie jak czytanie etykiet celem wyboru żywności ubogiej w sól, mogą być wdrożone u dzieci"

 

W badaniu wzięło udział ponad 100 dzieci z sześciu szkół podstawowych o zróżnicowanym poziomie socjoekonomicznym, zlokalizowanych w Victorii na terenie Australii. W okresie poprzedzającym badanie, uczestnicy wypełnili ankietę dotyczącą wiedzy na temat soli, sposobu myślenia oraz zachowań. Dodatkowo zostali poinformowani o technice zbiórki moczu przez 24 godziny. Następnie uczniowie wzięli udział w pięciotygodniowym szkoleniu, które opierało się na odbyciu w domu interaktywnych, internetowych sesji edukacyjnych. 20-minutowe lekcje skupiały się na prezentacji trzech głównych przekazów: zaprzestania użycia solniczki, przerzucenia się na żywność o obniżonej zawartości soli poprzez czytanie etykiet oraz zamiana przetworzonych solonych produktów na zdrowsze, mniej słone alternatywy. Opowieści o charakterze detektywistycznym występowały w postaci komiksów, interaktywnych zabaw oraz treści wideo. Materiał uzupełniający stanowił drukowany, detektywistyczny dziennik oraz pomoce naukowe dla rodziców. Po ukończeniu lekcji, uczniowie wypełnili ankietę on-line na temat spożycia soli i przeprowadzili 24-godzinną zbiórkę moczu.

 

Po zakończeniu próby, w wynikach zaobserwowano znaczącą poprawę w zakresie ogólnej wiedzy dzieci, zachowania i samowystarczalności oraz brak zmiany nastawienia, które odwoływało się do znaczenia stosowania soli w celu poprawy walorów smakowych potraw. Odnotowano 19% redukcji w proporcji dzieci, które deklarowały umieszczenie solniczki na stole. W momencie, kiedy była ona nieobecna, spożycie soli przez dzieci spadło o 25% w porównaniu do początkowych 70% badanych, którzy przyznawali się do solenia w sytuacji posiadania solniczki na stole. Poprawę wykazano także w zgłaszanym przez dzieci poczuciu, że mogą one same zmienić swoje nawyki, aby zredukować ilość spożywanej soli.

 

Pomimo pozytywnych zmian w zakresie zachowań związanych z konsumpcją soli, nie zaobserwowano różnic w jej spożyciu na podstawie przebadanych próbek zbieranego moczu. Może wynikać to z małej grupy badanych dzieci, które spełniły wszystkie warunki badania i krótkiego czasu interwencji (pięć tygodni), będącego prawdopodobnie nie wystarczającym, aby znacząco zmienić nawyki związane z nabywaniem produktów spożywczych.

 

"Poczucie bycia władnym podejmowania decyzji związanych z odżywianiem jest z pewnością istotne w kształtowaniu zachowań dzieci," twierdzi dr Grimes. "Pokrzepiająca była możliwość motywowania dzieci poprzez interaktywne czynności zamieszczone na stronach internetowych."

 

 

 

Źródło: sciencedaily.com

 

Bibliografia:

Carley Ann Grimes, Alison Booth, Durreajam Khokhar, Madeline West, Claire Margerison, Karen Jane Campbell, Caryl Anne Nowson. Digital Education to Limit Salt in the Home (DELISH) Program Improves Knowledge, Self-Efficacy, and Behaviors Among Children. Journal of Nutrition Education and Behavior, 2018; 50 (6): 547 DOI: 10.1016/j.jneb.2018.04.002

Wyświetleń: 285