OŚWIADCZENIE
Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Anuluj.
Wpisz szukaną frazę w wyszukiwarce
Opcje szukania zaawansowanego
Przejdź do widoku z pełnym opisem
Wpisz szukaną frazę w opisie
Kliknij, aby zobaczyć rodzaje opakowań
Spis treści, kliknij w wybrany link, aby przejść do wybranej podstrony
Zobacz opis leku w portalu Leksykon.com.pl

mmm... Cookies

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek.
Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć siętu.
Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.
Kto kupuje "pigułkę po”?
2016-11-30 | Aktualności
Kto kupuje "pigułkę po”?

Największą grupę klientów aptek kupujących ellaOne stanowią osoby w wieku 18-35 lat (84%). Nabywcy w wieku poniżej 18 lat stanowią niespełna 2% kupujących - wynika z badania zrealizowanego w listopadzie 2016 r. przez Millward Brown we współpracy z Koalicją Mam Prawo.

 

Lek ellaOne został dopuszczony do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej jako lek bez recepty (OTC) na mocy decyzji Komisji Europejskiej ze stycznia 2015 roku. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z kwietnia 2015 r. ellaOne może być sprzedawana w Polsce bez recepty osobom, które ukończyły 15 rok życia.

 

Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało jednak, że zamierza wycofać "tabletkę po" z puli leków dostępnych bez recepty. Jak informuje Koalicja Mam Prawo, resort argumentuje, że nastoletnie Polki masowo zażywają "tabletki dzień po". Pomimo, że Ministerstwo nie przedstawiło dotychczas żadnych danych, uzasadniających niepotwierdzone argumenty, prace nad zmianą prawa dobiegają końca. Nowe przepisy, ograniczające dostęp do antykoncepcji awaryjnej, mają lada dzień trafić pod obrady Sejmu.

 

Tymczasem z badania zrealizowanego przez Millward Brown wśród farmaceutów wynika, że w Polsce największą grupę klientów aptek decydujących się na zakup ellaOne (tzw. "tabletki po"), stanowią osoby w wieku 25-30 lat (45%). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się klienci w wieku 18-24 lata (21%) oraz 31-35 lat (18%). Osoby w wieku poniżej 18 lat stanowią niespełna 2% kupujących.

 

Zdaniem Koalicji Mam Prawo, dane producenta leku przeczą tezie Ministerstwa Zdrowia o nadużywaniu leku ellaOne przez Polki. Producent wskazuje, że Polska jest krajem o jednym z najniższych w Europie stopniu penetracji rynku - określanym przez odsetek kupujących ellaOne w całej populacji kobiet w wieku 15-49 lat. W przypadku Polski w 2015 r. wyniósł on 2,9%, co plasuje nasz kraj na 22 miejscu w zestawieniu obejmującym 24 państwa, przy średnim stopniu penetracji wynoszącym 6,4%.

 

 


Źródło: Koalicja Mam Prawo

Wyświetleń: 797