Polacy muszą nauczyć się samokontroli w obszarze wszelkich nieprawidłowości mogących świadczyć o rozwoju nowotworu jelita grubego - przypominają organizatorzy Ogólnopolskiej Kampanii Profilaktyki Nowotworów „WczesneWykrycieToŻycie”.
W marcu ruszyła trzecia odsłona kampanii „WczesneWykrycieToŻycie”, której organizatorem jest Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych (PKPO). Miesiąc ten poświęcony jest profilaktyce nowotworów raka jelita grubego. Organizacje współpracujące z PKPO na terenie całej Polski propagują wiedzę na temat raka jelita grubego i informują, gdzie można wykonać bezpłatną kolonoskopię.
Kampanii towarzyszy plakat z fotografią ambasadorów kampanii: wokalisty i beatrockera – Bartasa Szymoniaka oraz wiceprezes Stowarzyszenia „POL-ILKO” – Doroty Kaniewskiej.
Organizatorzy akcji chcą uświadomić Polakom, że kolonoskopia jest najlepszą metodą wczesnego wykrywania bezobjawowego raka jelita grubego, który zdiagnozowany na wczesnym etapie rozwoju jest uleczalny w ponad 90%.
W Polsce na badania kolonoskopowe w ramach badań przesiewowych w kierunku raka jelita grubego zgłasza się tylko 17 proc. kwalifikujących się do nich pacjentów, podczas gdy w USA 40 proc., a w Belgii aż 60 proc.
Ministerstwo zdrowia chce zwiększyć liczbę przesiewowych badań kolonoskopowych zwiększając ich finansowanie - z 41 mln w 2017 r. do 81 mln zł w roku 2018. W latach 2012-2014 w ramach programu badań przesiewowych u prawie 75,8 proc. osób wykryto raka jelita grubego w I lub II etapie rozwoju, kiedy leczenie jest najbardziej skuteczne.