Ostatnio przeprowadzone badanie wykazało, że obturacyjny bezdech senny jest związany ze znacząco podwyższonym ryzykiem wypadków komunikacyjnych, które redukowane jest poprzez efektywne leczenie bezdechu stałym dodatnim ciśnieniem w drogach oddechowych (CPAP = continuous positive airway pressure).
Wyniki wskazują na to, iż pacjenci z bezdechem sennym byli blisko 2,5 raza bardziej narażeni na spowodowanie wypadku komunikacyjnego w porównaniu z kontrolną grupą kierowców populacji ogólnej. W dalszej analizie ryzyka wykazano, że nasilona nadmierna senność w ciągu dnia, czas trwania snu sięgający 5 godzin lub mniej oraz przyjmowanie tabletek nasennych były niezależnymi wskaźnikami ryzyka stłuczki wśród pacjentów z bezdechem sennym. Badanie naświetliło także, że częstość występowania wypadków motoryzacyjnych została zredukowana o około 70% poprzez stosowanie u pacjentów terapii CPAP, trwającej średnio przynajmniej 4 godziny na noc.
"To badanie dostarcza bardzo silnego dowodu na to, że pacjenci z obturacyjnym bezdechem sennym mają zwiększone ryzyko wypadku drogowego, i może być ono modyfikowane poprzez adekwatnie stosowaną terapię CPAP," stwierdził główny badacz i autor Dr. Ludger Grote, profesor nadzwyczajny w Centrum Zaburzeń Snu i Bezsenności w Sahlgrenska Academy Uniwersytetu w Göteborgu, w Szwecji.
"Nadmierna senność w ciągu dnia jest częstym objawem obturacyjnego bezdechu sennego, który może prowadzić do rannego przebudzenia z towarzyszącym uczuciem zmęczenia i braku pełnego wypoczynku pomimo przespanej całej nocy", powiedział szef Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu Dr Timothy Morgenthaler. "Skuteczne rozpoznawanie i leczenie bezdechu sennego jest istotne, aby wykluczyć możliwą do uniknięcia sytuację zagrażającego życiu wypadku spowodowanego prowadzeniem samochodu w stanie zwiększonej senności".
Amerykańska Akademia Medycyny Snu (AASM = American Academy of Sleep Medicine) raportuje, że obturacyjny bezdech senny dotyczy co najmniej 25 milionów dorosłych w Stanach Zjednoczonych. Sygnały ostrzegawcze bezdechu sennego to chrapanie i dławienie się, łapanie powietrza i ciche przerwy w oddychaniu w trakcie snu.
Przeprowadzona przez Dr Grote i przewodniczącego badania Dr Mahssa Karimi analiza dotyczyła 1 478 pacjentów z bezdechem sennym o średnim wieku 54 lata. Siedemdziesiąt procent z nich stanowili mężczyźni. Obiektywne dane o wypadkach komunikacyjnych pochodziły z analiz Szweckiego Rejestru Wypadków Drogowych (STRADA = Swedish Traffic Accident Registry). Grupa kontrolna 635 786 posiadaczy prawa jazdy zawierała 21 118 osób z zarejestrowanym co najmniej jednym wypadkiem komunikacyjnym, który miał miejsce w czasie trwania badania. Pacjenci z bezdechem sennym uczestniczyli w 82 z nich w okresie prowadzenia analizy, w tym 56 wydarzeń drogowych miało miejsce 5 lat przed ustaleniem rozpoznania, a 26 po 5 latach od diagnozy. Obiektywne dane o stosowaniu CPAP uzyskano z samych urządzeń kontrolowanych w trakcie obserwacji.
Autorzy zauważyli, że wpływ obturacyjnego bezdechu sennego na częstotliwości wypadków komunikacyjnych może być nawet wyższa w innych krajach. Fundacja AAA zajmująca się bezpieczeństwem drogowym szacuje, że prowadzenie samochodu w stanie zwiększonej senności może każdego roku prowadzić do 328 000 wypadków drogowych i 6 400 śmiertelnych zdarzeń na drogach w Stanach Zjednoczonych.
Żródło:
Materiały udostępnione przez Amerykańską Akademię Medycyny Snu : aasm.org
Więcej: sciencedaily.com