OŚWIADCZENIE
Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Anuluj.
Wpisz szukaną frazę w wyszukiwarce
Opcje szukania zaawansowanego
Przejdź do widoku z pełnym opisem
Wpisz szukaną frazę w opisie
Kliknij, aby zobaczyć rodzaje opakowań
Spis treści, kliknij w wybrany link, aby przejść do wybranej podstrony
Zobacz opis leku w portalu Leksykon.com.pl

mmm... Cookies

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek.
Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć siętu.
Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.
Skutki wprowadzenia zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety
2016-12-30 | Aktualności
Skutki wprowadzenia zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety

19 grudnia 2016 roku Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zaprezentował raport dotyczący gospodarczych skutków wprowadzenia zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety.

 

Raport powstał na zlecenie organizacji branżowych reprezentujących branżę komunikacji marketingowej: IAA Polska, IAB, SKM SAR, Rady Reklamy, Konfederacji Lewiatan (Związek Pracodawców Prywatnych Mediów) przy współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą.

 

Autorzy raportu nawiązują do wyników prac i rekomendacji powołanego przez Ministra Zdrowia w czerwcu br. Zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. Największe kontrowersje budzi wyartykułowana w roboczej wersji Raportu rekomendacja wprowadzenie w Polsce całkowitego zakazu reklamy leków dostępnych bez recepty, wyrobów medycznych oraz suplementów diety.

 

Wskazują również na szereg poważnych konsekwencji dla budżetu, dla poszczególnych branż i dla konsumentów:

 

- Krajowy rynek farmaceutyczny skurczy się o ok. 12,9 procent.

 

- Wpływy budżetowe z tytułu podatków zmaleją o ok. 65 mln złotych.

 

- Krajowe przedsiębiorstwa farmaceutyczne w pierwszej kolejności ograniczą wydatki na innowacje oraz badania i w konsekwencji stracą udziały w rynku na rzecz podmiotów zagranicznych.

 

- Za leki i suplementy sprowadzane z zagranicy pacjenci zapłacą o kilkadziesiąt procent więcej

 

- Przychody branży reklamowej i mediów spadną o ok. 10 procent, mediów publicznych o kilkanaście procent

 

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową rekomenduje rezygnację z koncepcji zakładającej wprowadzenie w Polsce całkowitego zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety. Zakaz taki miałby negatywne konsekwencje w wielu obszarach gospodarki oraz byłby niekorzystny dla pacjentów. Alternatywą wydaje się skuteczniejsze egzekwowanie istniejących już przepisów i rozwiązań prawnych oraz doprecyzowanie w zakresie reklamy suplementów diety w sposób, który uniemożliwi działania sprzeczne z interesem konsumentów. Ważnym elementem funkcjonowania rynku reklamy leków i suplementów diety powinny stać się kodeksy samoregulacyjne.

 

Problem nieetycznych, wprowadzających w błąd reklam suplementów diety jest problemem realnym, który należy rozwiązać. Zdaniem IBnGR do tego celu przybliżają nas niektóre rekomendacje Zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych Ministerstwa Zdrowia, m.in.:

 

- zakaz używania marek parasolowych dla produktów leczniczych i suplementów diety/wyrobów medycznych

 

- wprowadzenie obowiązkowego komunikatu (ostrzeżenia) w każdej reklamie, informującego o statusie produktu (lek czy suplement),

 

- wprowadzenie ograniczeń w możliwości prowadzenia reklamy analogicznych jak przy reklamie leków (np. zakaz wykorzystywania w reklamie wizerunku osób wykonujących zawód medyczny, naukowców i osób znanych publicznie),

 

- wprowadzenie zakazu reklamy leków i suplementów diety w kanałach tematycznych przeznaczonych dla dzieci oraz w innych kanałach pomiędzy programami skierowanymi do dzieci

 

- ograniczenie czasowe ilości reklam produktów z danej kategorii w jednym bloku reklamowym lub w godzinowym limicie reklam

 

- wprowadzenie zasady odpowiedzialności podmiotu wprowadzającego produkt do obrotu za materiały reklamowe zlecone do emisji/publikacji

 

Zobacz pełen raport [pilk PDF]

 


Źródło: Konferencja Lewiatan

Wyświetleń: 1301