Powraca temat zakazu reklamy suplementów diety. Zdaniem BCC, resort zdrowia powinien wypracować regulacje porządkujące ten obszar. Organizacja przestrzega jednak przed całkowitym zakazem ich reklamy, przede wszystkim ze względu na unijne regulacje dotyczące swobodnego przepływu towarów i usług, które można reklamować.
- Opowiadamy się za rozsądnym kontrolowaniem w mediach treści i formy reklamy suplementów diety i leków sprzedawanych bez recepty. Potrzebne jest monitorowanie takich reklam, zarówno przez Ministerstwo Zdrowia, GIS, GIF UOKiK oraz samorząd lekarski i aptekarski. Również Rada Reklamy powinna bardziej zdecydowanie kontrolować przestrzeganie Kodeksu Etyki Reklamy. Wszelkie prawne ograniczenia powinny nastąpić po solidnym przeprowadzeniu badań rynku i otrzymaniu wiarygodnego potwierdzenia, że za wzrost spożycia suplementów diety i leków OTC odpowiada ich niewłaściwie prowadzona reklama. Na tej podstawie należy wypracować skuteczne narzędzia weryfikacji zgodności treści reklam z obowiązującym prawem krajowym i unijnym - napisał Zenon Wasilewski, ekspert BCC ds. prawa medycznego.
Zdaniem BCC, reklama suplementów diety musi być przede wszystkim rzetelna. Nie może i nie powinna sugerować, że suplement jest lekiem, tak samo jak „aktor” przebrany w biały fartuch udający lekarza lub farmaceutę, którego odbiorca traktuje jako autorytet medyczny. Niestety jest to często celowe i nieuczciwe działanie specjalistów od reklamy i marketingu.
BCC zwraca również uwagę na potrzebę lepszej edukacji pacjentów w tym zakresie. Edukacja, a nie zakaz jest bardziej skuteczną formą budowania świadomości zdrowotnej społeczeństwa. I tu ogromna rola lekarza pierwszego kontaktu oraz farmaceuty w przekazaniu pacjentowi wiedzy jak odróżniać lek od suplementu diety oraz wskazać na zagrożenia związane z nadużywaniem tych specyfików i wystąpieniem ryzyka niekorzystnych interakcji.
- Potrzebna jest solidna, ogólna dyskusja na temat reklamy i to nie tylko suplementów diety. BCC od lat wskazuje na ten problem przez pryzmat obowiązującego zakazu reklamy aptek. Uważamy, że każdy zakaz reklamy, bez względu na jej zakres, ogranicza swobodę przedsiębiorczości i konkurencji – niekorzystnie wpływa na rynek pracy, ogranicza dostęp obywateli do rzetelnej informacji handlowej, a także uderza finansowo w rynek reklamy i mediów. W związku z tym, zdaniem BCC, konieczne jest precyzyjne określenie skutków ekonomicznych, zarówno dla rynku reklamy, producentów farmaceutyków, ale także budżetu państwa - napisał ekspert BCC.
Źródło: BCC