OŚWIADCZENIE
Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Anuluj.
Wpisz szukaną frazę w wyszukiwarce
Opcje szukania zaawansowanego
Przejdź do widoku z pełnym opisem
Wpisz szukaną frazę w opisie
Kliknij, aby zobaczyć rodzaje opakowań
Spis treści, kliknij w wybrany link, aby przejść do wybranej podstrony
Zobacz opis leku w portalu Leksykon.com.pl

mmm... Cookies

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek.
Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć siętu.
Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.
BCC: Konieczny jest bardziej skuteczny nadzór nad reklamą leków i suplementów
2016-06-15 | Aktualności
BCC: Konieczny jest bardziej skuteczny nadzór nad reklamą leków i suplementów

Reklama leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych jest przedmiotem wzmożonej debaty publicznej. Problem reklamy w tym obszarze jest uregulowany w licznych aktach prawnych, zarówno unijnych jak i krajowych. Zmiany regulacji prawnych w tym zakresie wydają się konieczne. Istnieje potrzeba ich uszczegółowienia i dostosowania do dzisiejszych potrzeb oraz zapewnienia wysokiego poziomu ochrony pacjenta i konsumenta - uważa BCC.

 

Minister Zdrowia zarządzeniem z 2 czerwca 2016 r. powołał Zespół do spraw uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. Zadaniem zespołu jest opracowanie projektu założeń do zmian aktów prawnych dotyczących reklamy leków, suplementów diety, innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych, a także innych produktów które są prezentowane jako posiadające ich właściwości. BCC zadeklarował udział swoich ekspertów w pracach powołanego przez ministra zdrowia zespołu.

 

Zdaniem BCC, dobrze, że resort zdrowia podjął temat uporządkowania regulacji prawnych dotyczących tak ważnego obszaru polityki lekowej państwa. Zespól powinien określić zakres zmian w dotychczas obowiązujących regulacjach prawnych dotyczących reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych.

 


BCC uważa, iż leki, choć stanowią przedmiot powszechnie dokonywanych transakcji handlowych, nie powinny być w przekazie reklamy traktowane jako zwykły towar handlowy.

 

- Opowiadamy się za rozsądnym kontrolowaniem treści i formy reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych. W przypadku ograniczenia dotychczasowego zakresu i form reklamy, konieczne jest precyzyjne określenie skutków ekonomicznych zarówno dla rynku mediów, producentów farmaceutyków, jak również budżetu państwa. Potrzebne jest monitorowanie takich reklam, zarówno przez Ministerstwo Zdrowia, GIS, GIF, UOKiK oraz samorząd lekarski i aptekarski - napisał Zenon Wasilewski, ekspert BCC ds. prawa medycznego.

 

Jeśli chodzi o reklamę suplementów diety, zdaniem BCC powinna ona być:

 

1. Rzetelna. Reklama kierowana do profesjonalistów, jak i ogólnie dostępna w mediach, musi zawierać informacje rzetelne i oparte o dowody naukowe, które nie mogą wprowadzać w błąd konsumentów.

 

2. Czytelna i zrozumiała. Nie może i nie powinna ona sugerować pacjentowi/ konsumentowi, że suplement diety jest lekiem. Konieczna jest również skuteczna kampania edukacyjna na temat suplementów diety, skierowana do konsumentów.

 

3. Zgodna z obowiązującymi unijnymi przepisami: - rozporządzenie 1924/2006/WE w sprawie przekazywania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności, - rozporządzenie 1169/2011/WE w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.

 

4. Na gruncie prawa polskiego zgodna z regulacjami ustaw: - z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, - z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne, - z 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, - z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

 


Źródło: BCC

Wyświetleń: 1701